Hoe ga je om met stress? Ik geef je 4 tips!

Het nieuwe jaar ben ik met (helaas) een hoop stress begonnen. Er stonden belangrijke dingen op de planning, en dit vanuit verschillende gebieden. Stress is een element waar ik moeite mee heb om het te relativeren, en mee om te gaan. Zo ben ik een echte duizendpoot, en lichtelijk perfectionistisch. Eigenschappen waar je tevreden mee bent, kunnen ook gauw valkuilen voor je worden. In het artikel van vandaag deel ik vier tips hoe je om kunt gaan met stress.

1. Breng de stressoren in kaart


Verschillende stressoren hebben invloed op de redenen waarom jij gestresst raakt. Stressoren zorgen ervoor dat je homeostase wordt verstoord. Homeostase is de toestand waarin je lichaam in balans is.
Bij de homeostase zijn de factoren als lichaamstemperatuur, bloedsuiker, bloeddruk, en hormoonspiegel relatief stabiel. Echter hebben fysieke en psychologie dreigingen invloed op de homeostase.

Het is van belang dat je als eerste in kaart krijgt wat deze bedreigingen zijn.
Denk hierbij aan:

  1. Relatie stressoren: huwelijksproblemen, problemen in seksleven, zwangerschap, partner nieuwe uitdagingen, problemen familie;
  2. Persoonlijke stressoren: Opleiding, verhuizing, moeite met slapen, gepest worden, eenzaamheid; 
  3. Welk- en geld stressoren: Werkloos, meer werk dan je aankunt, lange werkdagen, financiële problemen, niet naar je zin hebben op je werk.


2. Copingsmechanismen

Copingmechanismen zijn elementen die we inzetten om een stressvolle situatie behapbaar te maken.
In de psychologie delen we de methoden in twee groepen in: probleemgericht overleven, of emotiegericht overleven.

Probleemgericht te werk gaan
Breng eerst in kaart of je een bepaalde stressoor kunt veranderen, of deels kunt verminderen. Als je dit kunt kun je een aantal dingen proberen om de stress te verminderen. Neem optimaal gebruik van de mogelijkheden! Hierbij komt het gezegde van pas: een nee heb je, en een ja kun je krijgen.

  1. Vergroot de timemanagement, oftewel vergroot de tijd die je hebt om een bepaalde taak uit te voeren. Hierbij kun je de situatie uitleggen, en beargumenteren waarom je meer tijd nodig hebt. Bijvoorbeeld aan je baas op je werk, je kwetsbaar opstellen, en aangeven dat je te weinig tijd hebt is helemaal niet erg. 
  2. Praat met je ouders, beste vriendin, of geliefde. Je hart uiten helpt, zij kijken vanuit een ander perspectief en kunnen je net een andere kijk op de situatie geven. Tevens werkt een luisterend oor ook bevorderend voor het verminderen van de stress. 
  3. Als de stressoor op het gebied van werk is kun je er ook voor kiezen om een keer over te werken, echter is het wel belangrijk dat dit niet een normaal patroon gaat worden. 
  4. Maak een to-do lijstje, en schrijf letterlijk alles in je agenda. Zo weet je wat je er te wachten staat, en het geeft een heerlijk gevoel om dingen af te kunnen strepen. 
Emotiegericht te werk gaan 
Bij het emotiegericht te werk gaan leg je de focus op het beïnvloeden van je reactie op een stressoor. Het emotiegericht te werk gaan, gaat plaats vinden als je de situatie niet kunt veranderen. Zo zie je vaak dat mensen in een stressvolle periode veel gaan drinken, eten, piekeren, of vermijden. Probeer dit niet te doen! Dit is juist slecht voor je lichaam, en kunnen zelfs verslavingen uit voortvloeien. Pas hier mee op. 

  1. Uit onderzoek is gebleken dat steun van je directe context: vrienden en familie, een grote troost bieden. De steun die je krijgt van je directe kring zorgt ervoor dat je je stress verlaagt. Zoals ik net al zei, een luisterend oor krijgen, en mensen die meedenken in de situatie kunnen je net weer een andere kijk laten zien. 
  2. Schrijf elke dag op wat je goed vondt gaan, hierdoor voel je jezelf zelfverzekerder, en raak je minder onzeker, en gestrest over een bepaalde situatie. Door elke dag in positieve zin te schrijven, kan zeker je stemming beïnvloeden. 
  3. Probeer vooruit te plannen, zie je dat je een drukke week hebt, of merk je dat er doorheen zit? Denk aan jezelf, en plan een avondje met niks op de planning in. Geniet van een goed boek, kijk je favoriete serie, of knuffel samen met je partner. Voor mij werkt dit allemaal heel ontspannend. 
  4. Merk je dat je de stress niet meer kunt handelen, wees dan niet bang om professionele hulp in te schakelen. Helaas hoor ik vaak dat mensen het beschamend vinden om hulp van een psycholoog in te schakelen. Echter is dit helemaal niet zo! Je hebt juist een goede zelfreflectie en zelfkennis, door in gesprek te gaan met een professional kun je hopelijk daarna beter met je eigen struggles omgaan. 



3. Persoonlijkheid 

Hou jezelf een spiegel voor, en kijk naar je eigen persoonlijkheid. De termen introvert- en extravert komen je vast bekend voor. In de psychologie maken ze gebruik van de Big Five-schaal. Deze schaal geeft je inzicht in hoe je als extravert- of introvert omgaat met stress, waar je gestresst door wordt, en waar je juist ontspanning door zou krijgen.

Introversie/Extraversie
Introvert, je krijgt energie door tijd voor jezelf vrij te maken. Je kunt juist gestresst raken door overstimulatie.
Extravert, je krijgt energie door jezelf te omringen met mensen, en wordt gestresst door een gevoel van eenzaamheid.

Servicegerichtheid
Achterdochtig, vijandig, competitief, Je raakt gestresst door frustratie, en dingen te verliezen. Hierdoor lijk je de controle te verliezen.
Warm, genereus, meegaand, Je raakt gestresst door afkeuring, en vijandigheid.

Zorgvuldigheid 
Slordig, oneerbiedig, je raakt gestresst door starre verwachtingen.
Ijverig, betrouwbaar, braaf, je raakt gestresst door onduidelijke verwachtingen.

Openheid
Voorzichtig, risicomijdend, je raakt gestrest door het onbekende.
Nieuwsgierig, origineel, fantasierijk, je raakt gestrest door saaiheid.

Emotionele stabiliteit
Stabiel, zelfverzekerd, eerlijk, je raakt niet snel gestrest.
Gevoel, reactief, kwetsbaar, je raakt snel gestrest.
(McIntosh & Horowitz, 2018)

Ik vind de Big Five- schaal interessant! Het werkt inzichtelijk, ik had al wel het vermoeden dat ik een extraverte persoonlijkheid heb, maar door deze schaal langs te gaan weet ik het zeker. Door dit in kaart te brengen weet je dus ook waar je snel van in de stress raakt, wat je kunt doen om dit te voorkomen, of om beter te herstellen.
Op internet heb je diverse lijstjes en vragenlijsten om erachter te komen of je extravert- of introvert bent.


4. Wees lief voor jezelf 

En ten slotte, wees lief voor jezelf. Probeer jezelf er bewust van te zijn dat je mensen in je omgeving niet moet pleasen, ja mag nee zeggen, en je mag zeker voor jezelf opkomen. Dit is helemaal niet erg.
Als jij een bepaalde taak of activiteit op dat moment niet ziet zitten, mag je dit gerust aangeven. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar door de jaren heen leer je het stapje voor stapje.
Gun jezelf een avondje relaxen met een goede film, maskertje op, en in je zachte pyjama. Laad zoveel op, als jij het nodig hebt!
Ik schreef eerder een artikel:

Ben jij vaak gestrest, en hoe ga je hiermee om? 

Liefs, 
Evelien


3 opmerkingen:

  1. Handige tips weer :) Ik kan soms echt wel stressen namelijk, ook al is het meestal echt nergens voor nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig, uitgebreid artikel met fijne tips! Ook nuttig om te weten dat de oorzaken van en oplossingen voor stress zo kunnen verschillen per persoonlijkheidstype. Toch wel iets om rekening mee te houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn uitgebreid artikel zeg! Erg handige tips benoem je ook. Ik krijg zelf mijn stress steeds beter in de hand, alhoewel ik er soms nog medicatie bij nodig heb. Maar dat is wat mij betreft ook niet erg, want het is een goed hulpmiddel.

    BeantwoordenVerwijderen

Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -