Ontstressen: pak een leesboek erbij | 5 redenen waarom lezen goed voor je is.

De laatste tijd probeer ik beter voor mezelf te zorgen. Stress is een fenomeen waar ik ontzettend slecht mee om kan gaan, het put mij uit, zorgt dat ik chaotisch wordt, dingen over het hoofd ga zien, en het slurpt energie. Grenzen aangeven, en assertiever worden blijft iets wat ik lastig vind. Echter ben ik er op dit moment bewust mee bezig, en probeer ik mezelf hiervoor te beschermen. Een manier om minder stress te ervaren, is door in de avond een goed boek erbij te pakken. Vandaag deel ik met jullie vijf redenen waarom lezen goed voor je is!


Zolang ik mij kan herinneren ben ik dol geweest op lezen. Als klein meisje liep ik de deur bij de bibliotheek plat, wekelijks ging er een stapel met boeken mee in mijn rugzakje.
Als ik een boekenwinkel instap, stap ik in een oase van rust. Een boekwinkel is voor mij een feestje om naar toe te gaan. Je ziet allerlei mooie reisgidsen, tijdschriften, spannende thrillers, of een psychologisch boek. Op een bepaalde manier straalt een boekenwinkel rust uit, en zorgt het bij mij tevens voor een ontspannen gevoel.

1. Écht tot rust komen

We hebben gauw de neiging om onze boekenkast te laten verstoffen. Met als reden: ''Ik heb geen tijd om te lezen''. Wat ik begrijp, ik heb een langere tijd tevens deze uitspraak uitgekraamd. Echter werkt lezen ontspannend. Wist je dat slechts zeven minuten per dag al kan helpen om stress met meer dan twee derde te verminderen? Dit concludeerden onderzoekers van de Universiteit van Sussex. Dit komt doordat je je voor het lezen dient te concentreren, en dat je jezelf kunt wanen in een andere wereld/personage. De spanning verminderd in je spieren, en je hartslag neemt hierdoor af. Een goede reden om vanavond voor het slapen gaan een goed boek erbij te pakken.

2. Kennis verrijken 

Ik ben dol op non-fictie boeken die hebben te maken met het menselijk brein, psychologie, of filosofie. Naast dat mijn interesse hierdoor gewekt is door mijn vak, vind ik het ook interessant om ''zelf hulp'' boeken te lezen. Probeer diverse boeken uit. Bijvoorbeeld het boek 'leven met wind mee' van Jelle Hermus is een psychologisch zelfhulp boek, met heel veel praktische inzichten waar je per direct mee aan de slag kunt. Ik hou ervan!

3. Je wordt toleranter 

Als je dol bent op het lezen van fictie boeken, heb ik goed nieuws voor je! Doordat je fictie boeken leest en inleeft in een ander karakter wordt je toleranter. Je kunt je beter verplaatsen in anderen, doordat je dit ook gewend om te doen bij een fictie leesboek. Een hele mooie eigenschap die je zeker in je zak mag steken.


4. Concentratie vermogen

Bij het lezen van een boek wordt er beroep gedaan op jouw eigen concentratie vermogen. Als je een boek aan het lezen gaat al je focus op het verhaal, en hopelijk nergens anders naar toe. In de huidige maatschappij zijn we vaak bezig met multi-tasken, zo sturen we nog snel even een mailtje, of plegen we een telefoontje. Door het multi-tasken hebben we meer moeite om onze focus bij een activiteit te houden, en ons ook daar op te kunnen concentreren. Door de rust te nemen om een boek te lezen, doen we een beroep op ons concentratievermogen, en trainen we het tegelijkertijd.


5. Gezonde hersenen

De hersenen eigenen ook nog een plekje in dit artikel. Lezen zorgt ervoor dat je mentaal gestimuleerd wordt. Er zijn diverse onderzoeken naar dit onderwerp gedaan. Zij hebben aangetoond dat als je mentaal gestimuleerd wordt en blijft, dat het ervoor kan zorgen dat je minder snel Alzheimer krijgt.
Als je je hersenen actief houdt door bijvoorbeeld te lezen, behoud je de kracht van de grijze massa. De grijze massa in de hersenen zorgt voor de vitale functies, maar er bevinden zich ook belangrijke mentale functies zoals het denken, voelen et cetera.

Vaak zijn we bezig met ons lichaam te trainen, een strakke buik te krijgen, of gespierde armen. Maar waarom trainen we onze hersenen niet? Zij hebben tevens oefeningen en activiteiten nodig om sterk en gezond te blijven. Pak vanavond een leesboek erbij, speel een bordspel, of leg een puzzel. Hierdoor zorg je ervoor dat je hersenen gestimuleerd worden.

De volgende boeken zijn zeker het lezen waard: 
- Hoogsensitiviteit in de liefde | Elaine N. Aron;
- Harry Potter en het vervloekte kind | J.K. Rowling, John Tiffany, en Jack Thorne;
- Leven met wind mee | Jelle Hermus;
- De kraamhulp | Esther Verhoef.

Lees jij regelmatig een boek? 

Liefs, 
Evelien


*Dit artikel bevat diverse afiliatielinks. 



5 opmerkingen:

  1. Helemaal gek op lezen en kan mij helemaal bij dit artikel aansluiten!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt mij rustig een echte boekenwurm noemen en ik herken heel veel in je artikel. Ik heb ook een poosje veel te weinig gelezen en heb het mezelf een paar jaar geleden echt weer 'aangeleerd'. En ja, serieus, het is ernstig, maar dat deed ik door mijn telefoon twee keer per dag een half uurtje in vliegtuigstand te zetten en een timer te zetten. Zo heb ik mezelf weer 'leren lezen'. Die timer en die vliegtuigstand heb ik in inmiddels niet meer nodig. Lezen is heerlijk!
    Ik lees trouwens 's avonds geen non-fictie, want dat maakt mijn brein juist heel actief en dan kan ik niet slapen. 's Avonds dus voor mij alleen maar fictie (en ja, dat mag ook een thriller zijn, dan slaap ik nog prima) en overdag af en toe non-fictie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf echt een lezer, altijd ook geweest. Het ging een tijdje niet vanwege mijn depressie, maar op dit moment lukt het weer en daar ben ik onwijs blij mee. Het is inderdaad goed voor je hersenen, voor je woordenschat en ik vind het gewoon heerlijk om me compleet te verliezen in een spannende thriller, of een interessante novel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super fijne tips! Je motiveert me om nog meer te gaan lezen :D. Al moet ik zeggen dat het lezen de laatste tijd weer super goed gaat, ik heb al een hoop boeken uit gelezen. Hopelijk kan ik dat volhouden, want er zijn ook vaak langere periodes dat ik helemaal niet lees...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel te weinig dus, zoals ik al zei op Instagram. Maar ik probeer er wel aan te werken, dus wellicht dat ik nu nog wat meer motivatie daarvoor het na het lezen van deze tips.

    BeantwoordenVerwijderen

Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -