Wandelen is goed voor je, en wel hierom!

Om tot rust te komen ga ik graag de natuur in. Genieten van al het moois om je heen, de lammetjes die in de wei staan, bloemen in bloei, en de vogels op de achtergrond die je hoort zingen. De lente is officiel aangebroken, en ik merk het overal. Tijdens dit jaargetij kan ik er ontzettend van genieten om een wandeling te maken door de natuur. Naast dat ik het zelf erg prettig vind, heeft het ook nog andere voordelen. Ik deel vandaag graag met jullie wat wandelen met je doet. Lees je mee?
Je krijgt meer energie 
Tegen het eind van een lange werkdag, functioneert je herstenstam op het laagste niveau. Hierdoor kun je duf, en vermoeid raken. Je kunt je energie niet meer kwijt in je werk, en gaat eventueel zelfs kleine foutjes maken.. Heb je hier regelmatig last van? Om dit te verminderen kun je voor jezelf een wandel pauze inlassen, benut je halfuur pauze in de buitenlucht. Maak een wandeling door de wijk heen, of zoek een park/natuurgebied op. Probeer dit zelfs voor jezelf te verplichten, hierdoor ben je meer gefocust aan het werk.

Je wordt creatiever
Wist je dat je door een wandeling te maken creatiever wordt? Doordat je cognitieve brein ontspant, wordt het default-mode netwerk geactiveerd. Het default-mode netwerk komt in actie als je brein in rust verkeerd. Hierdoor wordt je creatiever, en kom je tot de leukste ideeën! Kom je er even niet meer uit, en heb je geen inspiratie meer? Maak een wandeling in de natuur, soms heb je na het wandelen ineens de oplossing.

Diepere gesprekken 
Samen wandelen met een goede vriendin, of met je partner, kan ervoor zorgen dat je diepere gesprekken met elkaar hebt. Het hersendeel wat wordt gebruikt bij het navigeren, stimuleert tevens de empathie. Je kunt je hierdoor beter in een ander verplaatsen, en hierdoor creëer je diepere gesprekken. Daarentegen wordt ook de band met de ander hierdoor versterkt, of sneller ontwikkeld.

Verminderd een depressie 
Een wandeling in de natuur kan een depressie verminderen! Als je een depressie doormaakt, is het niveau van de activiteiten die je uitvoert veel lager. Hierdoor maken de hersenen minder verbindingen. Wandelen stimuleert en activeert daarentegen den hersenen, en zorgt ervoor dat er meer verbindingen worden gemaakt.

Wandelen is dus ontzettend goed voor je (geestelijke) gezondheid! Twijfel niet, en maak een wandeling door de mooie natuur heen. Bezoek het strand, of het bos. Je kunt natuurlijk ook in de stad wandelen, of je eigen woonomgeving ontdekken.

Wandel jij graag? 

Liefs, 
Evelien



4 opmerkingen:

  1. Fijn artikel weer, en je hebt helemaal gelijk. Ik zal niet zeggen dat het wandelen mijn depressie per se verbeterd, maar het zorgt er wel voor dat het in ieder geval niet nog slechter word.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met jouw punten eens! Ik vind het ook heerlijk om te wandelen. Het helpt me echt om te ontspannen en daardoor meer energie te krijgen. En met anderen wandelen vind ik ook heel fijn. Wat jij ook al zegt, vaak voer je dan al snel wat diepere gesprekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn artikel. Ik wandel dagelijks van en naar m'n werk, toch zo'n vier kilometer in totaal. Tijdens de lunchpauze ga ik eveneens vaak effe de beentjes strekken – en uiteraard speel ik ook nog steeds Pokémon GO, hehe. Aan wandelen geen gebrek, hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het heel fijn om te wandelen! Vaak wandel ik in de avond een rondje om even tot rust te komen. Ook loop ik graag hard om mijn hoofd leeg te maken en mij goed te voelen.

    Liefs,
    Marloes

    BeantwoordenVerwijderen

Wanneer je dit formulier gebruikt, ga je akkoord met de opslag en verwerking van jouw gegevens door deze website.

- DESIGNED BY ECLAIR DESIGNS -