Advertorials & producten krijgen voor je blog

Advertorials & producten krijgen voor je blog

Ik kwam pas geleden op het idee om een blog rubriek te maken, in deze rubriek kan je dus artikel verwachten over bloggen, van tips, mijn ervaringen, mijn kijk op dingen of leuke lijstjes. Ik begin vandaag met mijn kijk op advertorials & producten krijgen voor je blog. Ik beschrijf uitgebreid in het artikel van vandaag wat mijn kijk hierop is.


Je hebt het vast al wel gemerkte, je bent al een tijd bezig met je blog. Je merkt dat het goed gaat en je volgers en bezoekers gaan steeds meer stegen. Dan kan er een tijd komen dat er bedrijven jou benaderen voor een samenwerking, dit kan gaan door middel van een advertorial. Dus dat jij een artikel schrijft waar een bepaald merk of webshop voorbij komt en daar kan je een vergoeding voor krijgen, of dat je producten thuis krijg gestuurd.

Het is natuurlijk ontzettend leuk om dingen te krijgen via je blog, of daar zelfs eventueel geld mee te verdienen. Maar je krijgt al zo gauw oordelen vanuit je omgeving, oh dat heb je zeker voor je blog gekregen? Je hebt weinig geld, zet dan een advertorial op je blog? Oh je grijpt zeker gelijk alles aan, ook al past het niet bij je blog?

Nee dit is niet het geval. Ik vind dat je blog niet een reclame uithangbord is en dat je alles gaat promoten. Je blog is jouw eigen stukje op het internet waar jij dingen plaatst wat helemaal voor jou staat. En wat ook bij jou blog past. Als jij schrijft over mode, en make-up moet je niet opeens aankomen met een advertorial over auto’s of iets in die richting.

Ik vind het dus belangrijk om te kijken of een advertorial of een product goed bij je past, want zou je zonder het aanbod ook enthousiast zijn over de webshop? Of het product? Ik probeer daar zo selectief mogelijk in te zijn en samenwerkingen aan te gaan die echt bij mij of mijn blog passen. Het is natuurlijk leuk om uit je comfort zone te gaan en nieuwe producten of merken te ontdekken, maar het moet wel bij jou en je lezeressen passen. Dat is een van de belangrijkste dingen. Ik ga geen gesponsorde post schrijven over keukengerij terwijl ik nog bij mijn ouders bewijs van spreke woon. Dat soort producten zijn bij mijn leefsituatie en leeftijd niet van toepassing.

Ik vind het belangrijk dat lezeressen ook niet per direct zien dat het een advertorial is. Ik wil mijn samenwerkingen altijd zo natuurlijk over laten komen, als ik ergens enthousiast over ben zie je de enthousiasme er ook van af spatten! En als ik iets minder leuk vind geef ik dat ook eerlijk aan. Dat is een van de belangrijkste dingen als je het aan mij vraagt.

Ook moet naar mijn mening niet alles op je blog gesponsord zijn, je interieur, make-up stash en je kledingitems hoeft ook niet allemaal gekregen te zijn door middel van je blog. Wat jou blog helemaal jou maakt is jouw eigen kijk op dingen, en je enthousiasme over dingen die je doet of hebt gekocht. Ik vind het zo leuk als ik een mooi make-up product heb ontdekt en daar zo enthousiast over bent om dit met jullie te delen.

Fijn om dit eventjes van mij af te schrijven, wat ik wil zeggen is denk goed na voordat je een samenwerking aan gaat, heb je een idee bij de samenwerking, past het bij je lezers, en past het bij jou? Zo ja neem het dan aan, en als het niet bij je past laat het dan varen en maak je er een andere blogger blij mee.

Hoe kijken jullie naar advertorials en producten krijgen voor je blog? 
Liefs, 
Evelien

Deze post heeft 9 reacties

  1. Ik vind het ook belangrijk dat het bij je past. Mijn blog is mijn hobby, want ik heb een fulltime baan als online markteer. Hierdoor ben ik best kieskeurig

  2. Exact dit! Ik ga enkel in op samenwerkingen met bedrijven die volledig in lijn liggen met mijn interesses. Ik vind dat zo raar overkomen, die advertorials over, ik zeg maar wat, zonnewering op een beautyblog. Verder vind ik dat je steeds duidelijk moet aangeven dat het om een samenwerking gaat. Het hoeft niet per se te blijken uit de tekst, maar er moet in ieder geval wél melding van gemaakt worden.

  3. Leuk om te lezen hoe jij hierover denkt! Ik ben het helemaal met je eens, wanneer je een samenwerking aangaat moet dat wel bij je passen, anders vind ik het ongeloofwaardig, dit staat dan ook niet goed voor het bedrijf en voor de blogger zelf.

  4. Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kreeg laatst bijvoorbeeld een aanbod om een dekbed uit te zoeken en daarover te schrijven. Maar ik schrijf niet over interieur of slapen, haha. Dus het leek me echt niet relevant om daar iets mee te doen. Dat doe ik bij alles: zou ik hier normaal ook over schrijven? Als het niet gesponsord was? En alleen dan, ga ik akkoord :).

  5. Denk er hetzelfde over; een advertorial moet bij je blog en interesses (zoals Jessica al zei) passen. En vooral ook in je achterhoofd houden dat uiteindelijk niet alleen jij maar ook je lezers het een leuk artikel vinden!

  6. Samenwerkingen moeten inderdaad wel je blog passen, maar ik neem aan dat de meesten dat ook wel doen. Je wil tenslotte natuurlijk iets schrijven over wat je leuk of interessant vind. Soms struggle ik hier weleens mee, omdat ik veel verschillende dingen leuk vind. Maar nog steeds ben ik wel selectief:)

  7. Ik ben tegenwoordig wel wat kritischer moet ik zeggen. Ik let erop dat ik niet teveel samenwerkingen tegelijk heb lopen zodat er een goede balans is tussen de artikelen.

  8. Ik vind het belangrijk dat alles bij mijn blog past. Ik heb echt ontzettend veel adertorials afgewezen terwijl ik daar lekker mee bij kon verdienen. Maar ik ga bijvoorbeeld niet over fietsen iets op mijn blog zetten of in die zin.

  9. Let wel op dat er een reclame code voor is waardoor je verplicht wordt bekend te maken dat je gesponsord wordt of samenwerkt met een bedrijf.

    Het verrast me wel als je aanbiedingen krijgt voor samenwerkingen die niet relevant voor je zijn. Lijkt me niet handig op marketing gebied.

Geef een antwoord

Sluit Menu